Gemeente maakt werk van herinrichting dorpskern Gierle
Fluvius, het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente Lille gaan een samenwerking aan om de herinrichting van de dorpskern van Gierle voor te bereiden. De goedkeuring van de samenwerking staat op de gemeenteraadsagenda van november.
De gemeente wil het ontwerp van de herinrichting prefinancieren om de realisatie te versnellen.
Putten in de weg, geluidsoverlast, een fietspad in gladde kleiklinkers … de bewoners rond de kerk van Gierle kennen er alles van. Ook het gemeentebestuur is al lang vragende partij om de situatie op de Singel aan te pakken.
Doordat het centrum van Gierle beschermd is als dorpszicht door Agentschap Onroerend Erfgoed en doordat de weg beheerd wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) kan de gemeente niet op eigen houtje actie ondernemen om de situatie te verbeteren. Schepen van Openbare Werken Tom Kersemans : “De huidige aanleg is ongeveer 30 jaar oud en vertoont ernstige gebreken. Er zijn verzakkingen en spoorvorming in de kasseiverharding op het volledige traject van de Singel.
De huidige kasseiverharding zorgt voor geluidsoverlast en voor trillingen in de woningen. De fietspaden in kleiklinkers zijn glad wat voor valpartijen zorgt. Gelukkig zien ook AWV en onroerend erfgoed in dat de situatie drastisch moet veranderen. Helaas staat de herinrichting van de Singel nog niet in de begroting van AWV. We gaan als gemeentebestuur daarom de aanstelling van een ontwerper prefinancieren om het proces te versnellen.
Een kost van een paar honderdduizend euro die terugbetaald wordt door AWV wanneer het project gerealiseerd wordt. Dat is een stevige inspanning voor ons als bestuur, maar we kunnen de herinrichting hiermee wel enkele jaren versnellen. Al zijn we er ons terdege van bewust dat het dan nog enkele jaren kan duren voor de uitwerking van het project van start gaat.”
De samenwerkingsovereenkomst is een eerste stap. Volgend jaar zal dan een ontwerper aangesteld kunnen worden. Het bestuur wenst heel wat aanpassingen aan de huidige uitvoering voor te stellen. De ontwerper zal hierover moeten overleggen met het Agentschap Onroerend Erfgoed en een gemotiveerde aanvraag doen.
We willen dat de rijbaan en de fundering aangepast worden om de geluidsoverlast en de trillingen in te dijken. Uiteraard zijn we trots op onze beschermde dorpskom. We willen dat de ingrepen daarom een minimale impact hebben op het historische en landschappelijke dorpszicht. Bijvoorbeeld met vlakke kasseien voor een gedeelte van de rijbaan in plaats van de huidige bolvormige kasseien.
We willen ook de kasseiverharding beperken in de straten die uitgeven op Singel. In De Nefstraat, Kloosterstraat en Beersebaan loopt de verharding nu tot op de grens van de als dorpszicht beschermde zone. We hopen dat dit teruggebracht kan worden tot 5 of 10 meter in de straat. We willen in de toekomst het zwaar verkeer ook kunnen weren. Nu passeren er veel te veel vrachtwagens door het dorp. We werken bovenlokaal al aan een vrachtwagenroutenetwerk dat het dorp van Gierle en onze drie andere dorpen spaart.”
De gemeente wil daarnaast de parking aan Singel vergroenen en de bushaltes aanpassen aan de huidige toegankelijkheidsnoden. Momenteel is er nog een gemengd rioleringsstel aanwezig in de dorpskern van Gierle. Als de bovenbouw vernieuwd wordt, zal van de situatie gebruik gemaakt worden om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.
Ook de andere nutsleidingen kunnen dan vernieuwd worden. Hiervoor zal de ontwerper het nodige overleg moeten organiseren met Fluvius, de rioolbeheerder van gemeente Lille en de andere nutsmaatschappijen."
Kloosterstraat , Gierle, België